AR project Enschede

Vorig schooljaar:
“Mentoren leerjaar 1, verzoekje: zouden jullie eens willen polsen of er leerlingen zijn die deel willen nemen aan het AR project volgend schooljaar?“
“AR?”
“Ja AR. Augmented Reality. Een beschrijving van het project vind je in de mail en flyers in je postvak”

Twee weken later:
“Euhm over dat AR project.. Heb je plaatjes of voorbeelden? En misschien is het een beter idee dat jullie zelf iets komen vertellen over AR in de les?”

Ja inderdaad. Erg leuk zo’n project met smartphones, tablets en nieuwe media, maar hoe leg je AR uit en vooral: hoe koppel je woorden aan iets dat je vooral moet beleven?

We gaan het toch proberen.
Augmented Reality betekent toegevoegde werkelijkheid. Bij Augmented Reality gebruik je een smartphone of tablet waarbij je via een app door de zoeker van de camera kijkt. Er verschijnt dan extra informatie op je scherm. Deze informatie kan bestaan uit plaatjes (bijv. foto’s of tekeningen), bewegend beeld (bijv. film, animatie of gifjes), tekst en audio. Deze filmpjes, animaties, foto’s, audio etc. noemen we AR-objecten. Je ziet dus nog wel je omgeving op het scherm, omdat je door de zoeker van je camera kijkt, maar daar worden AR objecten aan toegevoegd.
Bij virtual reality word je, door het opzetten van een VR-bril, ondergedompeld in een andere werkelijkheid. Een wereld die door een computer gegenereerd is. Bij augmented reality wordt aan de werkelijke wereld iets toegevoegd.

Dit schooljaar eerst maar eens alle (inmiddels) tweedejaarsklassen langs en actief campagne voeren voor het AR project. Resultaat: 12 leerlingen die willen deelnemen en collega’s die willen helpen.
Maandag 10 september: de start van het project. Op de fiets naar Zorgboerderij de Viermarken, gelegen aan de rand van het Ledeboerpark. Vanuit de Viermarken doen ook mensen mee, want bovenal gaat het project over ontmoeten, samenwerken en wat van en over elkaar leren.
De Viermarken stelt vijf dagen de Oldenhof beschikbaar voor het project. Een boerderijtje gelegen op hun terrein en de perfecte locatie voor het opdoen van inspiratie en het bedenken en maken van AR objecten. Na een uitgebreide rondleiding bij de Viermarken gaan onze leerlingen samen met deelnemers van de Viermarken aan de slag. Ze bepalen de onderwerpen waar de AR objecten over moeten gaan en in welk medium ze het willen uitvoeren. Na vijf dagen hebben we vijf AR objecten: 3 animaties, 1 green screen opname en tekeningen die digitaal bewerkt zijn tot één vrijstaande afbeelding. Allen met een audio opname ter verduidelijking. De AR-objecten geven informatie over de Viermarken en zeggen op deze manier ook wat over het beroepsgerichte programma op het Zone college. Ze gaan over de dieren die ze houden op de Viermarken, over de (hout)werkplaats, over de kruidentuin, over de bakspieker op de Viermarken en het boerenleven 100 jaar terug in de tijd.

Naast vijf AR objecten hebben we ook markers gemaakt en afbeeldingen d.m.v. sjablonen op tassen gespoten.
De AR objecten kun je zien en horen door een marker te scannen met je smartphone of tablet. De app herkent de marker en speelt het AR object af dat aan de marker gekoppeld is. De markers zijn in dit geval plaatjes die door leerlingen in houten plankjes zijn gebrand. De houten plankjes zijn op palen bevestigd en op verschillende plekken rondom het terrein van de Viermarken in de grond gezet. Hierdoor ontstaat een wandelroute, of zoals we liever zeggen, een AR belevingsroute.
De tassen met informatie over de AR belevingsroute hebben we gemaakt voor bezoekers van de Twentse Landdag in het Ledeboerpark op 23 september. De dag waarop de belevingsroute voor het eerst aan publiek is gepresenteerd en waar het Zone.college natuurlijk niet kon ontbreken met een informatiekraam.

Het idee voor het AR-project is ontstaan binnen de werkgroep ‘uitdagende leeromgeving’, één van de ontwikkelthema’s binnen het Zone college Enschede.
Augmented Reality kan bijdragen aan een uitdagende leeromgeving omdat het lesstof kan verlevendigen. Vooral omdat je leerlingen de lesstof kunt laten ervaren in de omgeving/ op de locatie waarop de lesstof van toepassing is. De Viermarken ziet een kans om de zelfredzaamheid van hun mensen te vergoten door het inzetten van AR. Bijvoorbeeld door via AR te tonen hoe bepaalde werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden.

Voor de uitvoering van het project hebben we samengewerkt met Houvast op Pad. Een initiatief van Stichting Nieuwe Twentse Kunst. Houvast op pad draait pilots op scholen en zorginstellingen en heeft o.a. als doel het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke AR software en het ontwikkelen van een geschikte AR-app voor scholen.

Behalve mooie resultaten was het vooral bijzonder om te zien hoe ontspannen en makkelijk de omgang was tussen onze leerlingen en deelnemers van de Viermarken.
Aan onze leerlingen en deelnemers van de Viermarken: bedankt voor de mooie week!

Wil je AR ervaren? Download dan de app ‘houvast op pad’ of afgekort ‘HVOP’. Selecteer ‘de Viermarken route’ en scan één van de markers. Het kan zijn dat het even duurt voordat de app de marker heeft gescand en het AR object wordt afgespeeld. Wil je het liever ervaren in de buitenlucht? Print dan de plattegrond en maak een mooie wandeling langs de AR punten rondom het terrein van de Viermarken.

Meer informatie over Augmented Reality en andere AR belevingsroutes die in Enschede en Hengelo zijn uitgezet? Bezoek dan houvastoppad.nl

Veel plezier!
Groetjes Korien Waanders en Marjon Vos

Markers: