Ik wil de boer op met drones en robots

Mark Jacobs over keuzevak robotica

“Ik wil de boer op met drones en robots”

“Robotica is een keuzevak dat kan worden aangeboden op alle vmbo-scholen. Onze school heeft een groen profiel; wij denken na over hoe je robotica kunt toepassen in de landbouw”, vertelt docent Mark Jacobs. Hij is super-enthousiast over toepassingsmogelijkheden.

Het liefst zou de docent met een drone en een robot onder z’n arm de boer opgaan. “Robotica is in de akkerbouw aardig doorgedrongen, maar in de veeteelt is er nog veel te winnen. We kennen allemaal de melkrobot, maar een veehouder teelt ook gewassen zoals maïs en gras. Daar kun je een bemestingsplan voor maken met behulp van drones. Welk deel van die akker heeft meer of minder bemesting nodig? Als boer ben je dan gelijk ook duurzaam bezig. Hier wordt vanuit de overheid op aangestuurd door onder andere de aangescherpte fosfaatwetgeving.”

Volop werkgelegenheid

Naast de profielvakken heeft bijna iedere leerling keuzevakken. In het 3e en 4e leerjaar kan dat robotica zijn. “In de landbouw, de landbouwmechanisatie en in de high-tech sector is een schrijnend tekort aan mensen met robotica-kennis” weet Mark. “Als leerlingen voor het keuzevak robotica kiezen, beginnen we heel eenvoudig. Ik zal het je laten zien!”

Leren programmeren

Mark beent de klas uit en komt een paar tellen later terug met een kartonnen doos, waarin diverse kleine doosjes zitten. Hij opent ze stuk voor stuk: uit de ene komt een printplaat om op je computer of laptop aan te sluiten, uit de andere een schakelunit, verder ledlampjes, sensoren en allerlei verbindingssnoertjes. “Hiermee brengen we de leerlingen stap voor stap de allereerste beginselen bij. Ze leren programmeren, laten een ledlampje knipperen, maken een eenvoudige schakeling. Ze bedenken bijvoorbeeld een opzet voor verkeerslichten op een kruispunt: twee verkeerslichten mogen nooit tegelijk groen zijn – hoe programmeer je dat?”

“Een volgende stap is een schakeling die één keer per uur de temperatuur en luchtvochtigheid meet, bijvoorbeeld van de kas op school. De meetresultaten kunnen ze op hun scherm zien. Vervolgens kun je een verstuiver in de schakeling opnemen, die water verstuift als de luchtvochtigheid onder een bepaalde waarde daalt.”

Grote toekomst

Mark voorziet een grote toekomst voor zijn keuzevak en is al in overleg met een bedrijf dat met drones vliegt en opleidingen verzorgt: “Het zou toch mooi zijn, als we straks op locatie een stuk land met een drone kunnen inmeten en de bemestingsbehoefte per vierkante meter kunnen vaststellen. We willen graag als Zone.College onze leerlingen voorbereiden op een toekomst met robotica!”