Leerlingen Het Groene Lyceum Borculo deden mee aan Vakkanjers

Leren door denken en doen: dat staat centraal in Het Groene Lyceum van Zone.college. Dus niet alleen leren uit boeken, maar ook aan de slag in projecten en samen zorgen voor een mooi eindproduct. Zo deden leerlingen uit het eerste jaar van Het Groene Lyceum in Borculo mee aan het project Vakkanjer Challenge: Scout.

Met Vakkanjers maken de leerlingen van Het Groene Lyceum op een speelse manier kennis met de vaak onbekende mogelijkheden van techniek. Door onderzoekend en ontwerpend leren ontdekken ze dat techniek niet alleen het dagelijks leven makkelijker maakt, maar ook praktisch is, uitdagend en creatief. De leerlingen bedenken en maken hun producten helemaal zelf.

Grensverleggend presteren
Het project stond in het teken van de ‘Olympische Spirit’. Dit jaar vinden namelijk de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs plaats. Om de Spelen innovatief en groots te maken, zijn er al vier nieuwe sporten toegevoegd aan het programma. Ook worden sommige sporten aangepast of speciaal ontwikkeld voor de Paralympische Spelen. Aan de leerlingen de vraag of ze een sport meer van deze tijd konden maken. Dit door bijvoorbeeld technologieën toe te passen of een compleet nieuwe sport te bedenken. De opdracht heette ‘Grensverleggend presteren’.

Zes weken lang werkten de leerlingen, vier uur per week, in groepjes aan de opdracht. Om ze voor te bereiden op de opdracht, startte het project met een kick-off, waarbij de leerlingen mee werden genomen in de wereld van Vakkanjers. Vervolgens gingen ze brainstormen over ‘grensverleggende’ ideeën. Ook zochten ze uit welke (technische) informatie ze nodig hadden voor hun idee. Tot slot werkten ze één idee uit tot een prototype. “Er zijn creatieve en innovatieve prototypen gemaakt door de leerlingen” zegt Daniel ter Haar, docent Het Groene Lyceum Borculo.

Samenwerken met het bedrijfsleven
Tijdens het project was er ook een bedrijfscoach aangesloten. De bedrijfscoach is iemand uit het bedrijfsleven die vanuit eigen kennis, kunde en ervaring de team begeleidde. De bedrijfscoach gaf feedback op de ontwerpen. “Op deze manier brengen we onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar” zegt Daniel ter Haar. “Daar leren de leerlingen ook veel van.”

Presenteren voor een plek in de finale
Na het maken van de prototypes stond de schoolfinale op de planning. Op 4 maart zijn er in totaal zeven prototypes gepresenteerd aan een jury. Het winnende team mocht namens Het Groene Lyceum Borculo naar de landelijke halve finale die 8 april plaatsvond. Dit team bestond uit de leerlingen Mart, Sten, Rense en Silvijn. Zij hebben een tennisracket ontwikkeld met allerlei ingebouwde sensoren.

Daniel ter Haar vindt dit project erg waardevol voor de leerlingen. “Alle leerlingen hebben kennisgemaakt met de moderne techniek. Ze hebben bijvoorbeeld in korte tijd leren (digitaal) ontwerpen, lasersnijden en 3D-printen” zegt Daniel. “Ook de leerlingen die misschien later niks met techniek willen doen, hebben meegedaan en konden ervaren hoe het is om met techniek te werken.”

Wil je meer weten over Vakkanjers? Bekijk hun website.