Leerlingen Zone.college Borculo poten 1925 bostulpen

Deze week hebben leerlingen van het Zone.college Borculo meegewerkt aan de realisatie van een nieuw monument. Tijdens de praktijkles ‘Tuin ontwerp en aanleg’ hebben zij onder leiding van docent Mathijs Geltink 1925 bloembollen gepoot op het eiland in de Berkel. Met deze actie kregen de leerlingen direct een les over de plaatselijke geschiedenis: op deze plek stond vlak na de stormramp van 1925 namelijk het zogenaamde stobbenmonument, opgebouwd uit de stobben van bomen die destijds tegen de vlakte waren gegaan.

Mathijs Geltink: ‘Het idee voor het monument en een eventuele bijdrage door onze leerlingen kwam bij mij binnen, en ik was direct enthousiast. Het was een mooie gelegenheid om leerlingen kennis te laten maken met de groene praktijk en de plaatselijke geschiedenis.’

In de voorbereiding van de opdracht kwamen verschillende aspecten aan de orde, zoals omgaan met klanten, opdrachtgevers, overheid en omstanders. Maar ook het uitvoeren van grondwerk en het maken van berekeningen. Daarnaast hebben leerlingen theorieles gehad over bollen en knollen. Bij het uiteindelijke planten van de linde en de bloembollen zijn de leerlingen geassisteerd door wethouder Maikel van der Neut. ‘Een leuke ervaring! Zeker omdat er ook pers en een filmploeg aanwezig was’, aldus Geltink. (Er wordt een documentaire gemaakt over de stormramp, red.)

Met deelname aan project wil Zone.college haar vmbo-leerlingen ook kennis laten maken met thema’s uit groene vervolgopleidingen. Geltink: ‘We willen door zulke leuke projecten leerlingen ook enthousiast maken voor het mooie vak van hovenier. We hebben daar binnen Zone.college ook goede opleidingen voor.’

In het project is nauw samengewerkt met Stichting Borculo ‘Beleef de Berkelstad’ en hoveniersbedrijf ID Groen. Binnen Zone.college werken opleidingen vaker samen met bedrijfsleven en organisaties. Praktijk-rijk onderwijs is 1 van de speerpunten van Zone.college. Geltink: ‘Samen werken we aan aantrekkelijk onderwijs met actuele onderwerpen en thema’s. Zo bereiden we onze leerlingen en studenten optimaal voor op een mooi beroep.’

Het bericht heeft ook de media goed gehaald. Lees bijvoorbeeld hier het artikel uit Tubantia en hier het item uit Nieuws uit Berkelland.