Studenten aan de slag met vragen van ondernemers

In oktober 2020 kregen deelnemers aan het project Vruchtbare Kringloop Overijssel (VKO) het verzoek om met studenten van Zone.college en Aeres Hogeschool een prangende praktijkvraag te delen. Er kwamen verschillende ondernemersvragen binnen, variërend van ‘hoe verbeter ik mijn bedrijfsprocessen’ tot ‘hoe benut ik eigen eiwit’. Eén van de deelnemers van VKO, Hendrik Jan Grevelman met de ondernemersopdracht ‘Maak managementprotocollen voor ons bedrijf’, vertelt wat zijn ervaringen tot nu toe zijn. ‘Het meedoen hieraan houdt ons scherp.’

Binnen VOF Vetker – Grevelman runnen vijf vennoten sinds 2011 een melkveebedrijf in Lutten met 230 koeien en 107 hectare grond. Al meerdere jaren sturen zij via VKO een praktijkvraag in waarmee studenten aan de slag kunnen gaan. Dit keer gaat de vraag over het schrijven van managementprotocollen.

Inzet van protocollen
“We werken met veel mensen van verschillende leeftijden. Wanneer iemand uitvalt door bijvoorbeeld ziekte of vakantie moet het werk wel door blijven gaan. Dit maakt het van belang dat we intern weten hoe de werkzaamheden worden gedaan, maar dat we het ook aan derden kunnen uitleggen. Leg dit vast in protocollen en je voorkomt een hoop moeilijkheden. Een ideale opdracht voor studenten. Wanneer ik zelf aan de slag moet, ben ik veel tijd kwijt. Nu leren de studenten ervan en ben ik slechts een paar uur kwijt voor een mooi resultaat”, legt Hendrik Jan Grevelman uit.

Leermoment voor student en boer
Het werken aan de opdracht is een leerzaam moment voor zowel student als boer. Grevelman: “Het meedoen hieraan houdt ook ons scherp. De studenten kijken met je mee en stellen vragen waarom je iets op een bepaalde manier aanpakt. Je staat weer even extra stil bij hoe je het doet en het is een opfrissing van je kennis.” Wanneer aan de studenten gevraagd wordt of zij het een leuk leerproces vinden wordt er enthousiast geknikt. “De samenwerking met de boer loopt goed. Ieder contactmoment een enthousiaste begroeting en je merkt dat ze echt wat aan ons stuk hebben. Dat maakt het leuk om voor ze aan de slag te gaan”, vult Lisanne Boxen, student Aeres Hogeschool, aan.

Digitale expertdag
Studenten, deelnemende VKO-deelnemers en experts van diverse organisaties kwamen medio maart online bij elkaar voor een expertmiddag. Tijdens speeddates van 20 minuten konden de studenten digitaal sparren met de verschillende experts en ondernemers over de ondernemersvragen. “De expertdag was een goede manier om feedback te krijgen van experts op onze ideeën en om de oplossing voor de praktijkvraag te verbeteren”, aldus Jan de Ruiter, student Veehouderij van Zone.college Hardenberg.

Vervolg
De 14 studentgroepen werken hard aan het adviesrapport voor de VKO-deelnemers. Eind april is de afsluiting met presentaties van de studenten. Het traject met de naam ‘Samen Leren Ondernemen’ is een samenwerking van Kenniswerkplaats Achterhoek (KWPA) en VKO met Zone.college en Aeres Hogeschool Dronten. Door studenten te koppelen aan praktijkvragen doen ze goede praktijkervaring op. Bovendien krijgen de mbo-studenten een kijkje in de keuken van het hbo en hbo-studenten doen ervaring op met leiding geven. Zone.college zal eind april uiteraard verslag doen van de resultaten.