BBL-opleidingen bij Zone.college

De BBL-opleidingen van Zone.college

Ben jij nog op zoek naar een opleiding voor na de zomer en wil je meer weten over onze BBL-opleidingen? Meld je dan aan voor het voorlichtingsgesprek op 11 juni 2024.

In een BBL-opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg) staat werken en leren centraal. Een student werkt gemiddeld 24 uur per week bij een werkgever en gaat 1 dag in de week naar school. Lees hier meer over de ervaringen van onze studenten: Milan, BBL-student Groen, grond & infra, Ferdi, die de BBL-opleiding Bos- & natuurbeheer volgt of Henrika en Esmee die beiden de BBL-opleiding Groene retail volgen.

 

 

 

Onze studenten en docenten aan het woord

Esmee Bolks, BBL-student Groene retail

De negentien jarige Esmee Bolks volgt de BBL-opleiding Groene retail in Zwolle. Ze zit nu in haar 3de leerjaar. 

Voordat ze begon met de opleiding werkte ze al twee jaar als zaterdaghulp in de groene retail. Esmee: “Ik vond het werk heel leuk en wilde hier graag in verder gaan. De keuze voor de BBL-variant van de opleiding was voor mij een hele bewuste omdat ik niet elke dag naar school wilde. Via een leraar op het vmbo en door zelf rond te kijken kwam ik uit bij de opleiding van Zone.college.”

Het werk
Esmee werkt bij Tuincentrum Jurrie Baas in Ommen. Esmee: “Ik vind het het leukst om klanten te helpen en om nieuwe planten weg te zetten en te onderhouden. Mijn werkweek bestaat vaak uit dit soort werkzaamheden en ik geef daarnaast ook de planten water en ik pluk onkruid. Eén dag in de week ga ik naar school. Op die dag starten we in de ochtend vaak met de praktijk en in de middag hebben we dan theorie.”

De combinatie tussen werken en leren
Volgens Esmee is het leukste aan de BBL-opleiding dat je al wat geld verdient terwijl je nog op school zit. Het maken van de schoolopdrachten in je vrijetijd vindt ze het lastigst. Esmee over de BBL-opleiding: “Ik kan het potentiële studenten zeker adviseren. Ik merk dat ik op mijn werk meer leer dan dat ik dat op school zou doen. Bovendien is de kans op een baan na de opleiding al direct een stuk groter.

Toekomst
Esmee: “Mijn docenten begeleiden mij door op de dag dat ik naar school ga te vragen of alles lukt en daarnaast kan ik ook altijd vragen via de mail stellen. Vanuit het werk word ik begeleid bij de stageopdrachten die ik moet doen en ze zorgen ervoor dat ik al veel tijdens het werk leer, waardoor het mij op school goed afgaat. Voordat ik begon met de opleiding had ik al een duidelijk beeld over de opleiding en wat er van mij verwacht zou worden. Dit beeld komt dus goed overeen met de werkelijkheid. Waar ik over vijf jaar sta? Ik ben erg blij met mijn werk en hoop dat ik hier dan nog steeds met veel plezier werk.”

Ferdi Lindeboom, BBL-student Bos- & natuurbeheer

Ferdi Lindeboom (32) uit Zwolle koos vorig jaar na een carrière in de horeca heel bewust voor de BBL-opleiding Bos- & natuurbeheer in Zwolle en vertelt over zijn ervaringen. “Vooral de afwisseling in de werkzaamheden vind ik erg leuk. Er is geen dag hetzelfde!”

In een BBL-opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg) staat werken en leren centraal. Een student werkt gemiddeld 24 uur per week bij een werkgever en gaat 1 dag in de week naar school. Voor Ferdi een ideale combinatie. “Ik ben praktisch ingesteld en een hele week op school zitten is sowieso niet mijn ding.”

“Voor deze opleiding heb ik lange tijd als chef-kok gewerkt. Koken is en blijft leuk, maar wilde ik niet mijn hele leven professioneel blijven doen. Lekker buiten werken en praktisch bezig zijn, dat is waar ik blij van wordt. Toen was de keuze voor de opleiding Bos- & natuurbeheer bij Zone.college in Zwolle dus snel gemaakt. En direct een thuiswedstijd; ik woon namelijk in Zwolle. Een BBL-opleiding was voor mij ook financieel interessant; de huur moet toch ook betaald worden.”

Afwisselend
“Ik werk vier dagen bij Landgoed de Eese in Eesveen. Daar houd ik me bezig met veel verschillende werkzaamheden. En eigenlijk is geen dag hetzelfde. In de winter ben je bijvoorbeeld meer bezig met de kettingzaag, terwijl je in de zomer veel in de tuinen bezig bent. We houden ons uiteraard ook bezig met houtoogst, zaaien bloemenrijke mengsel om de biodiversiteit te vergroten, snoeien fruitbomen en zorgen voor een goede wildstand. De afwisseling is echt het leukst!”

“Natuurlijk ga ik ook naar school, in mijn geval op de donderdag. ’s Ochtends hebben we Algemeen Vormend Onderwijs, dat is dus Nederlands, Engels en Rekenen en Burgerschap. ’s Middags behandelen we de theorie van verschillende onderwerpen uit het bos- en natuurbeheer.”

Tijdens de opleiding heeft Ferdi begeleiding vanuit de opleiding en kan hij op zijn werk terecht bij zijn praktijkbegeleider. “Aangezien we de opleiding op niveau 4 doen wordt er wel van je verwacht dat je zelf dingen uitzoekt. Maar als je ergens niet uitkomt, kun je natuurlijk altijd bij een docent terecht. Mijn werkgever en collega’s ondersteunen mij waar ze kunnen. Ze maken tijd voor me vrij om dingen te leren en bieden me ook cursussen aan.’

Tips
Ferdi is blij met zijn opleidingskeuze. Wel is het volgens hem soms lastig om naast een betaalde baan en een dag naar school nog tijd te besteden aan huiswerk en opdrachten. Zijn advies voor potentiële studenten is dan ook “zorg dat je je tijd goed indeelt en opdrachten goed plant. Het schiet er anders namelijk snel bij in. En realiseer je ook dat niet alle vakonderdelen bij de opleiding zijn inbegrepen, denk bijvoorbeeld aan het bosmaaier-of motorkettingzaagcertificaat. Dit heb je voor je werkzaamheden wel nodig, maar worden vanwege de beperkte contacttijd op school niet altijd door de opleiding aangeboden. Check dat even goed.”

Milan Lammerink, BBL-student Groen, grond & infra

De schoolopdrachten maakt hij vooral tijdens zijn werk en soms heeft hij ’s avonds nog wat huiswerk. “Dat huiswerk is ongeveer 2 uur in de week. De rest van de week werk ik vier dagen bij Loonbedrijf Grefelman in Luttenberg en ga ik 1 dag in de week naar school. Een prima verdeling.” Aan het woord is Milan Lammerink, student Groen, grond & infra in Zwolle, die in juli zijn BBL-diploma gaat halen. “De gezelligheid in de klas ga ik volgend jaar wel missen.”

Twee jaar geleden koos Milan heel bewust voor een BBL-opleiding. “Ik had het echt helemaal gehad met het leren op school en wilde gewoon graag aan het werk. Ik werkte in de vakanties en weekenden al op de boerderij van mijn oom en het liefst was ik dan ook boer geworden. Maar we hebben thuis alleen geen veehouderijbedrijf, dus leek het me logischer om iets in het loonwerk te doen. En dan het liefst door te leren in de praktijk, tijdens het werk en niet alleen op school.”

De BBL-opleiding Groen, grond & infra bij Zone.college kwam al snel in beeld. “Kameraden van mij zaten al in Zwolle op school en hadden ervaring met deze opleiding. De keuze was dus snel gemaakt en zonder een bezoek aan de school. Want dat kon niet vanwege Corona”, vertelt Milan.

Echte werkgever
Milan heeft inmiddels twee jaar ervaring met de opleiding en is positief. “Dat je leert in de dagelijkse praktijk bij een echte werkgever is echt leuk. Geen werkdag is hetzelfde en ik mag verschillende werkzaamheden uitvoeren. De opdrachten vanuit school zijn ook goed te doen. Natuurlijk zijn er altijd minder leuke klusjes en opdrachten, maar dat hoort er nou eenmaal bij.”

Trekker rijbewijs
‘Tijdens de lesdag op school hadden we het eerste jaar vooral de algemene vakken Nederlands, Rekenen en Burgerschap. In het laatste jaar kwam de praktische theorie van het loonwerk aan de orde, zoals bemesting, zaaien en hakselen. Je kreeg dan best wel handige tips voor je dagelijkse werkzaamheden. Voor de opleiding heb je een trekker rijbewijs nodig. Dat moet je zelf regelen en zit niet standaard bij de opleiding. Zone.college helpt je wel bij de financiering ervan.’

“Wat ik het leukste vindt aan mijn werk? De afwisseling. Geen dag is hetzelfde! Je werkt lekker buiten, hebt veel vrijheid en werkt met grote machines. Zelf vind ik het werken met de hakselaar het meest interessant. Dat komt ook minder vaak voor, zeker als het om mais gaat. En wat ik over vijf jaar doe? Dan werk ik nog steeds bij een loonwerkbedrijf. Dat past gewoon het beste bij mij!”

Hendrika Doller, BBL-student Groene retail

Henrika Doller is 24 jaar oud en volgt de BBL-opleiding Groene retail in Zwolle. Dit doet ze op niveau 4, Manager Retail.

Ze zit nu in het laatste jaar van de opleiding. Henrika heeft eerst de niveau 3 opleiding voor Verkoop specialist Groene detailhandel gevolgd en wilde verder studeren voor niveau 4. Ze koos ervoor om die met de BBL-variant te volgen. Via haar vorige opleiding bij Terra in Assen kwam ze bij Zone.college terecht.

Werken in de groene retail
Henrika werkt bij Tuincentrum Esstra in Hauterwijk. Klanten helpen en goederen op de juiste plek zetten vindt ze het leukst om te doen. Haar werkweek bestaat uit het helpen van klanten, die gaat altijd voor op de andere werkzaamheden. Op maandag ruimt ze daarnaast op en wordt er onkruid gewied. Op de donderdag, vrijdag en zaterdag is ze bezig met het presenteren van de planten, zet ze goederen op de plek, haalt ze bestellingen uit, belt ze klanten over hun bestellingen, prijst ze goederen en doet ze nog veel meer.

Aanraden
Henrika: “Eén dag in de week ga ik naar school. Die dag begint om 8.45 uur en duurt tot 15.45 uur. Wat ik zo fijn vind aan BBL is dat ik veel leer in de praktijk. Minder leuk is dat het soms lastig is om al het schoolwerk in die éne dag te doen, waardoor je in je vrijetijd ook nog met opdrachten van school bezig bent. Ik kan iedereen de BBL-opleiding aanraden. Je hebt meer tijd in het bedrijf en voor je opdrachten is dat heel handig.”

Begeleiding
“Ik ben heel blij met de begeleiding van de docenten en het bedrijf”, geeft ze aan. “Ze helpen mij bij de opdrachten en ik krijg hierbij goede begeleiding. Voordat ik startte met de opleiding, wist ik hier al best veel over, het enige dat ik nog meer had willen weten is iets meer informatie over de vakken die je krijgt. Wat ik over vijf jaar doe? Lekker werken in een tuincentrum!”

Diederik Stoorvogel, docent Geo, data & design

“Met deze opleiding ligt letterlijk en figuurlijk de wereld voor studenten open. Verdiep je daarom ook in de breedte van het werkveld. ” Aan het woord is Diederik Stoorvogel, docent Geo, data & design, die sinds september bij Zone.college werkzaam is. “Jongeren kennis laten maken met de informatie die in geografische data zit vind ik geweldig.” 

Voordat Diederik bij Zone.college kwam werkte hij op de stafafdeling van de Omgevingsdienst IJsselland. Via een advertentie op meesterbaan.nl is hij bij Zone.college terecht gekomen. Diederik: “Samen met de studenten een onderwerp of project onderzoeken, waarbij vooraf verschillende meningen zijn, dat vind ik het leukst.”

BBL-opleiding Geo, data & design
Diederik over een gemiddelde werkweek voor een BBL-student: “Hoe de gemiddelde werkweek er voor een BBL-student uitziet is afhankelijk van het feit of de student ook AVO-vakken (Algemeen Vormend Onderwijs) moet volgen. Als je deze nog moet volgen, dan is de maandag hiervoor gereserveerd. Denk hierbij aan vakken als Engels, Nederlands, rekenen en Burgerschap. Daarnaast werk je drie dagen in de week in het werkveld. Doorgaans zijn dit de dinsdag, woensdag en donderdag. Op vrijdag heb je dan les. Je schuift dan aan bij de BOL-klas. Je krijgt dan bijvoorbeeld les over landschappen en bodemopbouw, maar gaat ook praktisch aan de slag met Q-Gis of GPS apparatuur. Het leuke aan de BBL-opleiding, is dat studenten de stof uit de les meteen in de praktijk kunt toepassen.”

Begeleiding
“De ervaring van mij en mijn collega’s is dat een BBL-student vaak al iets verder in het leven staat dan een BOL-student. De begeleiding van studenten is dan ook niet standaard, maar maatwerk. We bieden ondersteuning als de student hierom vraagt of als we zien dat dit nodig is. Studenten hebben vanuit school een eigen coach. Daarnaast is de begeleiding vanuit het bedrijf natuurlijk ook heel belangrijk, aangezien ze hier minimaal drie dagen in de week aanwezig zijn.”