Studenten laten creativiteit bloeien met bloemstukken van ijs

In een thuisopdracht hebben studenten Green design zich gestort op het verkennen van de kracht van bevriezing en de symboliek van dooi. Geïnspireerd door de kunstenaar Azuma Makoto, die ijs gebruikt om de schoonheid van plantaardige materialen te onthullen, hebben leerlingen bloemstukken van ijs gemaakt die passen bij het seizoen en het thema liefde.

 

Begeleiding van docenten stimuleert artistieke ontwikkeling
De opdracht, die werd gegeven door de docenten, bood studenten de mogelijkheid om hun ideeën te ontwikkelen en thuis uit te voeren. Het proces begon op school, waar leerlingen onder begeleiding van hun docenten hun ideeën konden verfijnen voordat ze aan de slag gingen.

Experimenten met verschillende vormen en texturen
Van kleine ijsblokjes tot grote blokken ijs, de studenten experimenteerden met verschillende vormen en texturen. Sommigen kozen ervoor om bloemen in gekleurd water in te vriezen, terwijl anderen ervoor kozen om alleen bloemblaadjes, bladeren of stelen te gebruiken. Voor de durfals was er zelfs de mogelijkheid om hele bloemstukken te creëren en deze in te vriezen.

Esthetiek en techniek bij het smelten van ijs
Het smelten van het ijs werd niet alleen beschouwd als een technisch aspect van het proces, maar ook als een esthetisch element. De studenten maakten zorgvuldig foto’s van het smeltproces, inclusief close-ups, om de transformatie van hun kunstwerken vast te leggen.

Presentatie van creatieve reis en eindresultaten
Na voltooiing van hun bloemstukken hebben de studenten hun proces en eindresultaten gedocumenteerd in een fotopresentatie. Sommigen kozen voor een traditionele fotocollage, terwijl anderen een boekje maakten om hun werk te presenteren. Deze presentaties worden in de les besproken, waarbij de studenten de kans krijgen om hun creatieve keuzes en ervaringen te delen.

Versterking van artistieke vaardigheden en creatief denken
De opdracht heeft niet alleen de artistieke vaardigheden van de studenten versterkt, maar ook hun vermogen om te experimenteren en creatieve oplossingen te bedenken. Door te spelen met ijs, bloemen en symboliek hebben de studenten unieke en verbluffende kunstwerken gecreëerd die de kracht van bevriezing en de schoonheid van de natuur laten zien.