Zes jaar Het Groene Lyceum door de ogen van leerlingen

Wat maakt Het Groene Lyceum leuk? Wat zijn lastige dingen en wat is je het meeste bijgebleven van zes jaar Het Groene Lyceum? Eindexamenleerlingen van Het Groene Lyceum in Twello maakten het afgelopen jaar verschillende mediaproducten waarin ze hun ervaringen deelden. Van documentaire tot podcast en van magazine tot talkshow; de opbrengsten van het project ‘Terugkijken op 6 jaar Groene Lyceum’ waren kleurrijk. 

Afgelopen schooljaar deed in Twello de eerste lichting eindexamenleerlingen van Het Groene Lyceum examen. Een mooie aanleiding voor het ontwikkelen van het mediaproject, volgens Saskia Modderkolk, coach op Het Groene Lyceum. “Het mediaproject is een mooie afronding van zes jaar projectonderwijs, waarin alle opgedane vaardigheden en competenties samenkomen. Denk aan presenteren, samenwerken, kwaliteit leveren, plannen en organiseren, vergaderen, initiatief nemen en beslissingen nemen. In dit project kwam alles aan de orde en mooi samen.”

En het leverde mooie eindproducten op: een glossy magazine met de titel ‘Proefkonijnen’ en een heuse documentaire,  waarin leerlingen, docenten en oud-leerlingen geïnterviewd worden en terugkijken op hun ervaringen in Het Groene Lyceum.

Influencer
Op basis van de ervaring van afgelopen jaar en om inspiratie op te doen, kregen de leerlingen dit jaar gastlessen in het project Media. De populaire YouTuber Timo Miedema kwam langs om te vertellen hoe hij zijn video’s maakt en om allerlei vragen te beantwoorden. Zo legde hij uit hoe je een filmpje spannender kunt maken en hoe je van je hobby je werk kunt maken als influencer. Saskia: “Timo organiseerde tijdens de herfstvakantie zijn bekende “Verstoppertje spelen”, deze keer in onze school in Twello. Dat spel speelt hij met zijn vrienden op “gekke” locaties en levert hilarische filmpjes op, die geplaatst worden op YouTube.”

Interessante gesprekken
Leerlingen bezochten daarnaast de video- en krantredactie van de Telegraaf in Amsterdam. Ze leerden hoe nieuws gemaakt wordt en stelden vragen aan journalisten en presentatoren. Saskia: “Een geweldige ervaring! De redactie nam echt de tijd om vragen van de leerlingen te beantwoorden. Er ontstonden interessante gesprekken over ‘hoe bepaal je nou wat op de voorpagina moet?’, ’hoe ziet jouw dag als verslaggever eruit?’ en ‘voel je je nog wel veilig als je als misdaadjournalist verslag doet van de Mocro-maffia?’. Er ontstonden Interessante gesprekken en natuurlijk is het mooi om een kijkje in de keuken te krijgen van een groot, bekend bedrijf.”

Motiverend
“Leerlingen vonden het leuk om aan het project te werken. Samen dingen maken waar ze trots op kunnen zijn; dat werkt gewoon motiverend. En ook voor docenten is het leuk om mee te doen aan dit project;  terugkijken met leerlingen brengt ons op nieuwe ideeën, waardoor we het onderwijs nog leuker en beter kunnen maken.”

De eerste lichting leerlingen van Het Groene Lyceum in Twello nam eind vorig jaar tijdens een gezellige bijeenkomst met ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers feestelijk afscheid. Saskia: “Het was mooi om te horen dat leerlingen met plezier terugkijken op Het Groene Lyceum en positief zijn over de aansluiting op het hbo; daar doen we het natuurlijk voor! Fijn dat de ervaringen van leerlingen laten zien dat we goed bezig zijn!”

Projecten belangrijk voor Het Groene Lyceum
Dit project is een goed voorbeeld van het onderwijs binnen Het Groene Lyceum. Leren door denken en doen staat namelijk centraal. Dus niet alleen leren uit boeken, maar ook aan de slag in projecten en samen zorgen voor een mooi eindproduct.

Het Groene Lyceum is de praktische leerroute naar het hbo voor leerlingen met havo in het advies en die graag leren door denken én doen. Na zes jaar met veel theorie en praktijk hebben leerlingen een vmbo-diploma (GL/TL) met een breed theoretisch vakkenpakket én een mbo-diploma niveau 4 (Manager Retail) op zak. Daarmee kunnen ze doorstromen naar het hbo, binnen en buiten het groen.