Leerlingen Het Groene Lyceum ontwikkelen alternatieve kerstbomen

Leren door denken en doen: dat staat centraal in Het Groene Lyceum van Zone.college. Dus niet alleen leren uit boeken, maar ook aan de slag in projecten en samen zorgen voor een mooi eindproduct. De afgelopen weken hebben leerlingen van Het Groene Lyceum in Doetinchem gewerkt aan zo’n uitdagende, praktische opdracht: het bedenken en ontwikkelen van een alternatieve kerstboom. En de resultaten waren fantastisch!

Simone Rissewijck is een van de begeleidende docenten en enthousiast over het project. ‘Leerlingen vinden een praktische opdracht leuk. En dit project past daar goed bij. Ze kregen de opdracht om in een groepje een eigentijdse alternatieve kerstboom, aangepast aan de huidige trends, te bedenken en te maken. Hiervoor gingen ze onder meer naar een tuincentrum, waar ze inspiratie opdeden.’

‘In het project komen verschillende onderdelen aan de orde. De opdracht staat goed beschreven in hun digitale leeromgeving. Hier vinden ze ook veel aanvullende informatie en handige werkstappen. Van een woordweb, naar moodboard, naar ontwerpen, naar prototype, naar kerstboom en tot slot een kostprijsberekening. Er zijn veel zaken waar leerlingen naar moeten kijken.’

Aandacht voor competenties
‘Dit project past goed bij Het Groene Lyceum. We laten de leerlingen zelf op ontdekking gaan. Ze komen dan vaak met veel vragen, maar we sturen ze dan altijd terug met “ga dat maar eens onderzoeken”. Dat ze voor deze opdracht dus eerst bij een tuincentrum op onderzoek moesten om vervolgens op school hun kennis, ervaringen en inspiratie te gebruiken om verder aan de opdracht te werken is al een hele stap. Maar wel een echte competentie voor Het Groene Lyceum. Leerlingen leren zo stap voor stap een onderzoek op te starten. Een handige competentie, ook handig voor het hbo na Het Groene Lyceum.’

‘Uiteindelijk hebben ze hun boom gepresenteerd, waarbij er veel aandacht was voor het proces: hoe zijn ze tot deze alternatieve kerstboom gekomen? Vervolgens komt de reflectiefase: hoe ging het werken in groepsverband, hoe heb je zelf gewerkt? Ook de docent kijkt mee bij deze reflectie op competenties. De resultaten delen de leerlingen met hun ouder(s)/verzorger(s). Zo laten we zien dat het werken aan competenties erg belangrijk is binnen Het Groene Lyceum.’

Trots
‘En wat het project heeft opgeleverd? Veel leuke, alternatieve kerstbomen en persoonlijke ontwikkeling in verschillende competenties. Want het werken in aan een groepsopdracht vraagt wel wat. Denk aan samenwerken, compromissen sluiten en communiceren. Maar de leerlingen vonden het leuk. En waren naderhand trots op hun werk!’

Projecten belangrijk voor Het Groene Lyceum
Het Groene Lyceum is de praktische leerroute naar het hbo voor leerlingen met havo in het advies en die graag leren door denken én doen.  Na zes jaar met veel theorie en praktijk hebben leerlingen een vmbo-diploma (GL/TL) én een mbo-diploma niveau 4 (Manager retail) op zak. Daarmee kunnen ze doorstromen naar het hbo, binnen en buiten het groen.